Hallo, mijn naam is Philippa en ik ben een gebruikerservaringontwerpster gespecialiseerd in conceptontwerp en onderzoek. Nadat ik was afgestudeerd als industrieel ontwerper, verhuisde ik naar New York om mij te verdiepen in digitaal productontwerp. In die periode heb ik meer kennis opgedaan over hoe je digitale producten maakt die inspelen op de noden van de eindgebruiker en de bedrijfsnoden. Ik integreerde onderzoek, ontwerp en presentatie in mijn werk en volgde de hele levenscyclus van het product op, van het concept tot de uitvoering ervan.
2020 was een jaar dat we niet snel zullen vergeten: thuiswerken werd de nieuwe norm, sommigen kwamen wat kilo's bij en anderen – hoewel ik me afvraag wie – raakten enkele kilo's kwijt.
De voorbije jaren maakte ik deel uit van het ontwerpteam van KBC. De meeste productontwerpers staan er niet om te springen om de federale regelgeving voor banken te bestuderen. En dan heb ik het nog niet over de complexe bureaucratie die vaak gepaard gaat met het ontwerpen voor financiële platformen ... De vooruitstrevendheid van KBC zorgde er echter voor dat je als UX-ontwerper de vrijheid kreeg om met creatieve oplossingen te komen voor wat sommigen onder jullie misschien als ‘minder interessante’ onderwerpen beschouwen. Ik ben altijd al enorm geïnteresseerd geweest in gebruikersonderzoek. Samen met Pàu besloot ik dat het de hoogste tijd was voor een nieuwe uitdaging en om dit verder uit te diepen. Sinds september werk ik als gebruikersonderzoeker voor Sporza. Even ter verduidelijking: ik ben geen sportfanaat en wist er dus ook helemaal niets van af. Er ging dan ook een hele nieuwe wereld voor mij open. Ik kan nu niet alleen meepraten over Alaphilippe en Refaelov, maar heb ook veel geleerd over zowel kwalitatief als kwantitatief gebruikersonderzoek. De VRT biedt je veel vrijheid om onderzoek te doen en te experimenteren met verschillende concepten. Een perfecte match dus!
Ik ben van nature uit heel nieuwsgierig en leer graag nieuwe dingen. Corona was dan ook de gelegenheid bij uitstek om aan zelfontplooiing te doen. Ik volgde een online cursus ‘Strategisch management en innovatie’ van de Copenhagen Business School. De cursus werd aangeboden door Coursera, een online leerplatform dat verbonden is met meer dan 100 universiteiten. De specialisatie belichtte de veranderende wereld van bedrijfsstrategie, met de nadruk op de steeds belangrijkere rol van ontwerp, gebruikerservaring en innovatie bij het creëren van concurrentievoordeel. De cursus gaf me een beter begrip van hoe strategie tot stand komt en hoe deze kan worden geïmplementeerd.
Voor mij was deze cursus een mooie eerste kennismaking met de strategische kant van ontwerp. Het is iets dat me erg interesseert, dus ik ben blij dat ik de tijd had om me hierin te verdiepen. Zoals je ziet, heb ik in 2020 enkele belangrijke stappen kunnen zetten dankzij Pàu’s ‘People First’-mentaliteit en steun. Hopelijk is dit een trend die in 2020 kan worden voortgezet.
KBC neemt het voortouw als het gaat om de digitalisering van haar diensten en haar klantgerichte filosofie. Ontdek hoe Pàu KBC hielp in haar zoektocht naar geavanceerde digitale bank- en verzekeringsdiensten.