UX-ontwerpers gebruiken UX-portfolio's om hun ontwerpproces, kennis en vaardigheden te laten zien om ingehuurd te worden door een nieuwe klant.
Het primaire doel is om wervingsmanagers te interesseren, en je UX-portfolio is een hulpmiddel voor de eerste stap in het wervingsproces. Een UX-designportfolio is misschien wel nog belangrijker dan je cv.
Wervingsmanagers willen zien wie jij bent als persoon. Wat je kunt, in welk onderdeel van UX je bent gespecialiseerd, hoe je werkt en hoe je denkt. Veel rekruten evalueren uw portfolio niet alleen op basis van de inhoud van uw UX-casestudy's, maar ook op de standaard van uw ontwerp.
Het belangrijkste dat u kunt doen om ervoor te zorgen dat uw UX-portfolio de aandacht trekt, ongeacht uw niveau, is uw proces laten zien.
Een typische fout die ik in veel portfolio's heb gezien, is dat ontwerpers niet laten zien welk proces ze hebben gevolgd bij het maken van hun UX-ontwerpportfolio en alleen high-fidelity-prototypes laten zien.
Veel wervingsmanagers besteden minder dan 5 minuten aan het kijken of je past bij wat ze zoeken, dus je portfolio moet scanbaar en leesbaar zijn. Zorg ervoor dat uw portfolio gemakkelijk kan worden geconsumeerd door de personeelsmanager.
Wervingsmanagers willen vaardigheden zien die verder gaan dan het maken van ontwerpen en deliverables.
Online- en PDF-portfolio's hebben verschillende doelen. U zult uw online portfolio vaak gebruiken om te solliciteren en alleen PDF-portfolio's naar geïnteresseerde wervingsmanagers sturen.
U wilt dat uw website de aandacht trekt van personeelsmanagers. Uw online portfolio geeft wervingsmanagers een snel overzicht van uw capaciteiten. Een Online portfolio helpt je ook om sneller ontdekt te worden, wat standaard is voor UX designers. Uw website moet mensen vertellen wie u bent, uw vaardigheden en wat u zoekt. Het moet een voorproefje geven van je werk en de projecten waaraan je hebt gewerkt. Het zou helpen als je het zou gebruiken om op vacatures te solliciteren. Je online portfolio moet een duidelijke call-to-action-knop hebben en links naar je Linkedin of andere social media-accounts.
Mogelijke websitetools om te gebruiken:
Voor mijn portfolio gebruik ik https://uxfol.io/ omdat ze bieden: UX-portfoliosjablonen, UX-casestudygenerator, verbluffende galerijen voor uw UI's, automatisch gegenereerde apparaatmodellen en hulp bij het schrijven. Ze hebben ook feedback van de gemeenschap en experts om uw casestudy's te beoordelen.
Je gebruikt je pdf voor sollicitatiegesprekken en in de latere stadia van het wervingsproces. Het zou het beste zijn als u uw PDF-portfolio afstemt op elke functie en functie u solliciteert. Uw PDF-portfolio heeft meer diepgaande details van uw casestudy's te laten zien, en u kunt een uitgebreide uitleg geven van uw ontwerpproces. Het is beter om irrelevante UX-casestudy's uit je portfolio te verwijderen.
Stem uw PDF-portfolio af op elke functie en functie waarop u solliciteert..
Potentiële tools die u kunt gebruiken.
Overzichtsgids voor skelet
Uw PDF-portfolio zou op de meeste apparaten toegankelijk moeten zijn. U moet er ook voor zorgen dat uw portfolio in de alleen-lezen modus staat. Upload je pdf-portfolio naar een cloudservice zoals dropbox of google drive. Op deze manier kunt u wervingsmanagers wanneer nodig een link naar uw PDF-portfolio sturen.
Vraag overzicht van welke projecten uw vaardigheden het beste weergeven. Vertegenwoordigt het project het scala van verbeteringen waarin u hebt gewerkt?
Er is geen correct aantal projecten, maar uw projecten moeten uw vaardigheden weerspiegelen. Ik zou aanraden om minimaal 2 projecten te hebben.
Zoals eerder vermeld, hebben wervingsmanagers misschien maar 5 minuten om je portfolio door te lezen en halen ze misschien alleen het eerste project. Je wilt er zeker van zijn dat ze je vaardigheden zien en dat je er alles aan hebt gedaan om je beste beentje voor te zetten.
Een UX-casestudy is een voorbeeld van uw ontwerpwerk om wervingsmanagers essentiële inzichten te geven door boeiende verhalen in tekst en afbeeldingen te vertellen om te laten zien hoe u problemen hebt aangepakt, uw vaardigheden en uw manier van denken te demonstreren. Uw case study moet relevant zijn voor de functie waarop u wilt solliciteren. Uw casestudy's moeten de eerste fase van empathie met de gebruikers tot de laatste fase van het maken van een prototype aantonen.
Geef de personeelsmanager die uw casestudy leest eerst de belangrijkste informatie om hen te helpen begrijpen aan welk project u hebt gewerkt.
Illustreer hoe u het in de inleiding genoemde probleem hebt opgelost. Laat je design thinking-proces zien; u moet ze duidelijk presenteren in uw casestudy. U moet uw aanpak, proces en strategie laten zien en de wervingsmanager meenemen op uw reis van startpunt tot einddoel.
Nu je de inhoud en het verhaal van je project hebt. Het is tijd om visuele elementen, voorbeelden en een weergave van wat je hebt gedaan toe te voegen. Met visuals moet u visuele artefacten opnemen, zoals klantreizen; gebruikersstromen, wireframes, schermen, interfaces, enz.) Als u aan visuals denkt in uw casestudy, wilt u misschien meteen in prachtige afbeeldingen van uw definitieve ontwerpen springen. Uw casestudy moet uw reis van de probleemstelling tot het definitieve ontwerp laten zien. Breng je voortgang onder de aandacht via je visuals. Je moet je visuals uitleggen en context toevoegen.
Denk er altijd aan om uw ontwerpproces te fotograferen en te documenteren.
Zorg ervoor dat elke afbeelding die u opneemt, helpt het verhaal van uw project te vertellen.
Wat is de visuele communicatie en toevoeging aan dit project? Zijn de artefacten duidelijk en leesbaar?
How to create a UX portfolio from interaction Foundation
https://www.interaction-design.org/courses/how-to-create-a-ux-portfolio
UX Portfolio Formula - Sarah Doody
https://www.uxportfolioformula.com/ux-portfolio-formula/
Build a powerful UX Portfolio - Joe Natoli
https://learn.givegoodux.com/p/uxportfolio
Ik hoop dat dit artikel je helpt bij het maken van je volgende UX-portfolio.
Heeft u vragen over uw portfolio of wilt u dat ik uw portfolio bekijk.
Neem gerust contact met mij op cindy.botha@pau.be